ASUMISEEN LAATUA VANHUKSILLE

5.5.2010

Vanhusten yksinäisyydestä ei ole paljon kirjoitettu. Suomen vanhuksista kuitenkin eri tilastojen mukaan noin 30 000 kärsii yksinäisyydestä.

Samaan aikaan kun nuorten tekemät itsemurhat ovat vähentyneet, ovat vanhusten itsemurhat lisääntyneet. HelsinkiMissio puhuu tappavasta yksinäisyydestä - joka toinen päivä joku vanhus tekee itsemurhan.

Viimeinkin on ryhdyttävä varautumaan vanhusten määrän ja heidän psykiatristen ongelmiensa kasvuun. Vanhusten syrjäytymistä tulisi estää tekemällä yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa (eläkeläisjärjestöt) sekä kehittämällä vanhuskeskuksia, joissa vanhukset voisivat viettää aikaa keskenään.

Espoossa kokeillaan ns. Asu ja elä –projektia. Lähihoitaja Teemu Hiilinen kirjoittaa blogissaan tulevaisuuden vanhustenhoidon mallista. Kyseisessä mallissa on ideana luoda kodinomainen palvelukoti, jossa yhdistyvät kolmannen sektorin sekä kunnan omat palvelut. Vanhukset asuisivat omissa kodeissaan palvelutaloissa, joissa saisi olla lemmikkieläimiä ja jokaiselle tehtäisiin yksilöllinen hoidon ja tuen suunnitelma.
Pohjanmaan kokoomusnaisten hallituksen jäsen, Anu Öhmann-Kaukosalo toteaa että, tällainen asuminen mahdollistaisi yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden täyttämisen ja olisi hyvin kodikasta, mikä olisi aivan eri asia kuin pitää vanhuksia laitoshoidossa.

Asu ja elä -malli varmasti vähentäisi myös vanhusten yksinäisyyttä, sillä mallin mukaan palvelutaloissa vanhukset osallistuisivat yhteisiin toimintoihin oman jaksamisen ja kiinnostuksen mukaan. Ruoka tehtäisiin yhdessä ja olisi päivittäistä viriketoimintaa, retkiä sekä yhdessäoloa. Hyvin suunniteltu yhteistyö kolmannen sektorin järjestöjen sekä kunnan palveluiden välillä ehkäisisi vanhusten yksinäisyyttä.

Pohjanmaan kokoomusnaisten mielestä vanhukset ovat tärkeä osa kansaamme, joka on rakentanut nykyisen hyvinvointiyhteiskunnan, mutta tuntuvat itse jäävän osin sen ulkopuolelle.

Kokoomusnaiset kannustavat kuntia ja kolmatta sektoria aktiivisesti etsimään laitoshoitoa korvaavia monimuotoisia asumismahdollisuuksia Pohjanmaalla.

Anu Öhmann-Kaukosalo
Pohjanmaan Kokoomusnaiset ry.