Kokoomusnaiset kannustavat naisvaltuutettuja puheenjohtajistoon

Pohjanmaan Kokoomusnaiset ry.,  kannanotto syyspiirikokouksessa 22.11.2012:

Kuntien luottamuspaikkojen jaossa naisten on itse vaadittava puheenjohtajiston tehtäviä. Muistutamme tasa-arvolain vaatimuksista molempien sukupuolten tasa-arvoisesta edustuksesta kuntien päätöksenteossa.

Kunnallisvaaleissa valitut valtuutetut tulevat tekemään suuria ratkaisuja Suomen kuntien tulevaisuudesta. Näillä päätöksillä saattaa olla merkittävät vaikutukset naisvaltaisen kuntasektorin tulevaisuuden työpaikkoihin sekä tärkeiden kuntapalvelujen, kuten esimerkiksi päivähoitopalvelujen saatavuuteen. Meillä naisilla on nyt täysi syy itse aktivoitua valvomaan etujamme.

Kuntarakenneuudistus yhdessä SOTE-palvelujen uudistamisen kanssa on vuosisadan merkittävimpiä päätöksiä. Kuntarakenteista päätettäessä tarvitaan vahvaa kuntapalvelujen arjen asiantuntemusta ja osaamista. Kuntasektori tarjoaa työtä nyt 441 000 henkilölle. Heistä 78 % on naisia! Siksi ei ole lainkaan yhdentekevää, ketkä näistä ratkaisuista päättävät.

Kunnallisvaalien jälkeisissä luottamushenkilöpaikkojen jaossa on meidän naisten oltava itse hyvin aktiivisia.  Meidän on vaadittava myös puheenjohtajatason luottamustehtäviä niin valtuustojen, hallitusten kuin lautakuntienkin johdossa.  Kuntien luottamuspaikoista neuvotteleville muistutamme tasa-arvolain vaatimuksesta. Sen mukaan molempien sukupuolten tasa-arvoinen, vähintään 40%:n suuruinen edustus on turvattava.
Vuonna 2009 kunnanvaltuustojen puheenjohtajista naisia oli 26,5 % ja kunnanhallitusten puheenjohtajista 21,1 %.

Näissä kunnallisvaaleissa naisehdokkaiden määrä laski lähes 2 % ensimmäistä kertaa 40 vuoteen! Tätäkin taustaa vasten meidän pitää itse huolehtia riittävän vahvasta naisedustuksesta kuntien päätöksenteossa.

Pallo on nyt meillä!

Pohjanmaan Kokoomusnaiset ry.