POIKKEUKSELLINEN VAALIVUOSI HAASTE DEMOKRATIALLE?

Vuosi 2018 tullaan muistamaan suurena vaalivuotena, mutta kuinka käy äänestysaktiivisuudelle ja demokratian toteutumiselle? Presidentin vaalien ennakkoäänestys alkaa muutaman viikon kuluttua ja innostus kentällä on laimeaa verrattuna esimerkiksi Sauli Niinistön kesän kannatuskorttien keräämiseen. Vain äänestämällä voit vaikuttaa vaalin lopputulokseen ja jokainen ääni on demokraattinen kannanotto.

Me Pohjanmaan Kokoomusnaiset olemme erityisen huolestuneita nuoren ikäryhmän mahdollisesta jäämisestä poliittiseenpaitsioon. Sukupolviefektissä ikävuosien 17-25 kertyneillä avainkokemuksilla on pysyvä vaikutus koko ikäryhmään. Ohut poliittinen tietämys  ja matala osallistumisaktiivisuus kasautuvat. Nykyisen korkeasti koulutetun nuorison vastapainona vaakakupissa ovat koulutuksen ulkopuolelle jääneet.

Vaaliosallistuminen on demokratian kulmakivi, jossa yksilö kokee äänestämisen yhteisöllisenä toimintana tai päinvastoin: kokee äänestämisen omalta kannaltaan hyödyttömäksi. Tämä passiivisuus voi johtaa yllättäviin lopputuloksiin. Äänestämättä jättäminen kertaantuu kuten äänestäminen, mutta negatiivisesti.

Katseet kääntyvät meihin vanhempiin ja yhteiskuntaan: Kuinka olemme hoitaneet oman leiviskämme innoittaaksemme tulevaa sukupolvea yhteiskunnallisista, yhteisten asioiden päättämisestä? Poliittinen osallistuminen voi liittyä myös siihen, kuinka kiinnittyneitä nuoret ovat omaan yhteisöönsä. Poliittista kiinnostuneisuutta tutkittiin 24:ssä Euroopan maassa (European Social Survey, 2010), jossa muut Pohjoismaat sijoittuivat kärkikymmenikköön, Suomen sijoittuessa vertailussa hieman keskiarvon yläpuolelle.

Voivottelun sijaan peräänkuulutamme valtakunnallista asennemuutosta yhteisten asioiden hoitamiseen ja sen tärkeydestä tiedottamiseen. Nyt on tuhannen taalan paikka kolmien vaalien myötä kääntää vaaliosallistuminen kasvuun, sillä tämän päivän nuorista kasvaa tulevaisuuden päättäjiä ja vaikuttajia. Heidän tekonsa ja antamansa malli myös tulee näkymään heidän
lasten poliittisessa käyttäytymisessä.

Seinäjoella 08.01.2018