LAPSILLE OPETETTAVA JO VARHAIN OMAN RAHAN KÄYTTÖÄ JA TALOUDENHALLINTAA

Yhä useammilla nuorilla on ongelmia oman talouden hallinnan kanssa ja lisäksi nuorilla on usein luottohäiriömerkintöjä. Luottohäiriömerkinnät ovat lisääntyneet mm. helposti saatavissa olevien pikavippien ja nettiostamisen helppouden vuoksi. Nuoret eivät välttämättä ymmärrä sitä, mitä laskun maksamatta jättämisestä saattaa seurata. Luottohäiriömerkinnät estävät esimerkiksi oman puhelinliittymän saamisen, vuokrasopimuksen solmimisen ja lainan saamisen ensiasuntoa varten.

Oman rahan käyttöä ja talouden hallinnan perusasioita tulisi opettaa lapsille jo varhain, peruskoulusta alkaen. Vastuu talousopetuksesta tulisi olla vanhempien lisäksi myös kouluilla. Kouluissa opetetaan jo tällä hetkellä jonkin verran taloudesta, mutta opetusta on lisättävä ottaen huomioon nuorten lisääntyvä vastuuton rahankäyttö ja velkaantuminen.

Pohjanmaan Kokoomusnaiset painottavat vanhempien aktiivisempaa roolia lasten ja nuorten vastuulliseen rahankäyttöön liittyvissä asioissa. Olisiko perheissä syytä palata takaisin aikaisempaan "säästöpossuaikaan", jossa kerätään pientä alkupääomaa lasten tulevaisuuden varalle.

Pohjanmaan Kokoomusnaiset
Kevätkokous