SUOMEEN MUUTTAVILLE TYÖTTÖMILLE ULKOMAALAISILLE KUNNOLLINEN KIELIKOULUTUS

Suomeen tulee lähikuukausien aikana ennätysmäärä pakolaisia ja turvapaikanhakijoita. Päätösprosessit maahan jäävien osalta saattavat kestää, valituskierroksineen, jopa vuosia. Suomen edun mukaista on, että maahan tuleville turvataan tehokas kielikoulutus heti maahantulon jälkeen.

Kielen osaaminen on lähes poikkeuksetta edellytys työpaikan saamiseen Suomessa, ja näin ollen kieltä osaamaton ulkomaalainen, jolla ei ole työpaikkaa valmiina maahan tullessaan, syrjäytyy ja jää yhteiskunnan toiminnan ulkopuolelle. Kotouttamisen tärkein tehtävä on kohdemaan kielen ja kulttuurin sekä lainsäädännön oppiminen, joista kielen oppiminen on ensivaiheen tärkein tavoite.

Maahan tuleville työttömille ulkomaalaisille on aloitettava puhekielen ja kirjoituksen sekä lukemisen opetus maahantulon jälkeen, kahden viikon sisällä. Koulutuksen on kestettävä koko sen ajan kun henkilö odottaa päätöstä omasta maahan jäämisestään pakolaiskeskuksessa tai muussa hänelle osoitetussa paikassa. Koulutuksen edistymistä on tarkkailtava tasokokeilla 3kk välein. Myös teho-opetusta hitaammin edistyville tulee tarjota tasokokeiden tulosten perusteella. Kurssin läpäiseminen tulee olla edellytys maahan jäämiselle. Jäämispäätöksen saatuaan on henkilön jatkettava kielen opiskelua vielä vähintään 6kk. Tällöin koulutukseen voidaan jo lisätä vahvemmin kulttuurin ja lainsäädännön opiskeluakin.

Opettamalla alusta lähtien maahan muuttaville Suomen kieltä, kulttuuria sekä lainsäädäntöä, heijastuu se varmasti positiivisesti heidän kykyynsä osallistua yhteiskunnan toimintaan sekä saada työtä. Näin kotouttaminen on onnistunut, ja myös yhteiskunta hyötyy tilanteesta. Kotouttamisen onnistuminen on myös askel rasismin nujertamiseen, molemmin puolin.

Pohjanmaan kokoomusnaiset muistuttavat hallitusta, että vain kunnollisella kielikoulutuksella maahanmuuttajat voivat integroitua ja kotoutua. Aiheesta on tehty aloite Kokoomuksen Naisten Liitto ry:n edustajakokoukselle, joka pidetään marraskuussa Porissa.

Pohjanmaan Kokoomusnaiset ry.
piirikokous 12.9.2015