Julkilausuma, piirihallitus 6/2019

7.10.2019

Erikoissairaanhoidon kustannukset huolettavat

Pohjanmaan Kokoomusnaiset pitävät erittäin huolestuttavana erikoissairaanhoidon kustannusten kohoamista. Tärkeää on hyvä hoidon saanti, mutta kustannusten hillitsemiseksi, on perusterveydenhuollon laatu turvattava ja yhteistyö tehtävä saumattomaksi tehtyjen kartoitusten avulla. Oikea-aikaisella perusterveydenhuollon toimilla ehkäisemme mahdollisuuksien mukaan erikoissairaanhoidon turha kuormittuminen ongelmien kasautuessa hoitojonoissa.

Hyvien käytänteiden jakaminen ja niiden käyttöönotto syntyy vain yhteistyötä lisäämällä sairaaloiden välillä. Yhteistyö on voimavara myös vaalipiirimme erikoissairaanhoidon toiminnassa: lääkärien riittävyys sekä toimenpiteiden ja osaamisen säilyvyys alueella voidaan turvata vain yhteen hiileen puhaltamalla ja pelisilmällä. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri on ollut aktiivinen erilaisissa yhteistyökuvioissa katse myös riittävästi tulevaisuudessa mm. rakennusinvestointeja tehtäessä. Nyt Paula Risikon ollessa ehdolla EPSHP:n valtuuston puheenjohtajan tehtävään, näemme hänen vahvan osaamisensa tuovan lisää monialaista näkemystä päätöksentekoon edistämään koko vanhan Vaasan läänin sairaanhoitoa.

Pohjanmaan Kokoomusnaisten puheenjohtaja