Digioppimisen kolmiloikka

3.4.2020

Maailman kirjat ovat sekaisin, sen olemme kaikki saaneet viime viikkoina havaita. Mikään ei palaa entiselleen, kriisit muuttavat ja kehittävät yhteiskuntaa ja ihmisiä. Tietotekniikka on antanut meille monia mahdollisuuksia uusiin toimintatapoihin, Nyt kriisin aikana meidän on pakko opetella uudet käytännöt. Erityisen suuri muutos on koululaisten vanhemmille ja opettajille etäopetuksen järjestämisessä. On ilo nähdä, kuinka alakoululaiset näppärästi hyödyntävät tietotekniikkaa ja verkosta löytyy vaikka minkälaista oppimateriaalia sekä e-kirjoja.

Meidän aikuisten tehtävä on huolehtia, että kaikki pysyvät loikissa mukana. Kukaan ei saa jäädä opin ulkopuolelle laitteiden puutteen, vanhempien osaamattomuuden tai ajanpuutteen vuoksi. Aikaa vaatii ohjeistus koulutehtäviin, etätyöntekoon ja kaiken uuden äkilliseen oppimiseen myös meillä aikuisilla. Nyt on pakko uskaltaa ottaa käyttöön tietotekniikan apu.

Etätyö ja kokoukset vaativat aikansa opetella uusia tapoja. Koti on yhä tärkeämpi elämän kiintopiste. Paikasta toiseen liikkuminen fyysisesti vähenee ja samalla vähenee liikenteen päästöt. Aika kuluu oppimiseen eikä ajoon kokouksiin tai tapaamisiin. Mielenkiintoinen havainto Italiasta on, että liikenteen aiheuttamat kuolemat ovat vähentyneet saman verran kuin tautiin kuolleiden määrä on lisääntynyt.

Uusien mahdollisuuksien käyttöönotto antaa ajatuksen toimia eri tavalla. Voimme hyödyntää uusia tapoja entistä tehokkaammin, esimerkiksi välttää tartuntatautien leviämistä jäämällä kotiin herkemmin ja näin estämällä taudin tarttumisen. Myös huonolle sisäilmalle altistuneet voivat saada helpotusta elämäänsä, kun he voivat toimia kodin turvallisesta ilmapiiristä käsin. Kukaan ei jää jälkeen tai osattomiksi, sillä nyt testatut digimahdollisuudet ovat arkipäiväämme.

Tervetuloa digiosaamisen kolmiloikkaus.

Pohjanmaan Kokoomusnaiset