Mielipidekirjoitus, vaalit ja vaalisalaisuus

27.1.2018

Vaalit ja vaalisalaisuus

Kävin ennakkoon äänestämässä ja puolueaktiivina olen sanonut ääneen äänestäväni numeroa kahdeksan. Mukanani olleet lapsenlapset kysyivät, että mistä tiedän, ketä äänestän, voinko äänestää itseäni ja voivatko he äänestää. Kerroin heille, että näissä vaaleissa on ehdokkaita vain kahdeksan.  Poliittiset puolueet asettavat ehdokkaansa oman organisaationsa kautta tai muuten pitää kerätä kannattajakortteja yli 20 000 eri ihmiseltä. Itseään voi äänestää, jos on ehdokkaana ja lapset eivät voi äänestää ennen kuin ovat täysi-ikäisiä. ”Miksi”, lapset ihmettelivät. Jäin miettimään, mitenkähän vaalin tulos muuttuisi, jos lapsetkin saisivat äänestää.  Paranisikohan äänestysprosentti?

Lasten kanssa tuli puhetta vaalisalaisuudesta. He ihmettelivät, että miksi pitää salata mielipiteensä. Vaalisalaisuus on lailla turvattu oikeus ja sen pitää olla rikkomaton. Miksi? Sen vuoksi, että oma mielipide ei vaikuta muihin ihmisiin ja heidän toimintaansa. Perustuslaki turvaa yksilönvapauden ja vaalisalaisuus suojaa, ettet tule kiusatuksi tai syrjityksi muiden ihmisten taholta.

Pohditaan hetki teoreettisesti ajatusta tilanteesta, jossa vaalisalaisuutta ei olisi.  Rajoittaisiko sen puute yksilönvapauttasi, jos et uskaltaisi äänestää oman mielesi mukaisesti pelätessäsi yhteisön reaktiota: Torjuntaa, työpaikan menetystä, syrjäyttämistä virkanimityksistä? Vaalisalaisuudella on yllättäviä ja monimuotoisia vaikutuksia, myös sellaisessa tilanteessa, jos tietäisit, kuka sinua on äänestänyt. Se saattaisi ikävimmillään vaikuttaa tiedostamatta suosimiseen.  Lisäksi osa yrittäjistä aidosti pelkää asiakkaiden menetystä.

Pienellä alueella äänestettäessä ennakkoäänet ja vaalipäivän äänet sekä jonkin toisen äänestysalueen vaalilautakunnat eivät myöskään suorita vaalipäivän äänten alustavaa laskentaa, vaan toimittavat äänestysliput alustavaa laskentaa varten keskusvaalilautakunnalle vaalisalaisuuden varmistamiseksi. Vaalisalaisuus on demokratian ydin, joka turvaa yksilönvapauden ja estää kiusaamisen luonnonlakia.

Pohjanmaan Kokoomusnaisten puheenjohtaja